خانه های تاریخی «جوان صبور» و «زرین زاده» هم در مشهد تخریب شدند
گروه فرهنگی هنری- حکایت تأسف بار فرود آمدن کلنگ تخریب بر سر بناهای تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی در شهر مشهد تمامی ندارد. در پی تخریب چند هفته گذشته خانه «حناساب» و «سرای ترکمن ها» توسط شهرداری منطقه ثامن که با شماره های ۱۱۰۰۱۴ و ۱۳۸۶۰ در سال ۸۳ و ۸۴ در فهرست آثار ملی ثبت شده بودند، در چند روز گذشته نیز خانه های تاریخی «جوان صبور» و «زرین زاده» با شماره های ثبت شده ۱۲۳۸۰ و ۱۲۳۸۷ (در سال ۸۴)، مورد بی مهری قرار گرفته و ویران شدند.خانه «جوان صبور» بنایی متعلق به دوران قاجار و کاشی کاری معرق و آجرکاری های قجری از ویژگی های این اثر تاریخی به حساب می آمد. در پرونده خانه «زرین زاده» نیز چنین آمده است: بنایی دو طبقه شامل اندرونی و بیرونی و یک حیاط مرکزی که در دو ضلع این حیاط ایوان های زیبایی قرار دارد. ستون های بلند با تزئینات آجرکاری و پایه های سنگی از مناظر دیدنی این خانه است و قدمتش به زمان قاجار می رسد. البته امروز دیگر هیچ یک از این موارد وجود ندارد چرا که خانه «زرین زاده» وجود ندارد.برای پی گیری موضوع به سراغ رئیس اداره میراث فرهنگی مشهد رفتیم. حسین عباس زاده مدارکی را ارائه می دهد که بیان گر آگاهی کامل شهرداری منطقه ثامن از آثار ثبت شده در فهرست ملی است که در حوزه استحفاظی آنان قرار دارد
خراسان: این دو خانه تاریخی هم توسط شهرداری منطقه ثامن تخریب شدند؟
درباره خانه تاریخی «جوان صبور» شهرداری منطقه ثامن پس از تملک و با وجود آگاهی از ثبت تاریخی اثر اقدام به تخریب کرده است و درباره خانه «زرین زاده» آن طور که شنیدیم توسط نیروی انتظامی تخریب شده که از یگان حفاظت سازمان خواسته ایم گزارش تکمیلی را در این باره به ما اعلام کند.نکته ای که پیرامون این موضوع وجود دارد این است که هر فردی اگر بخواهد ملک شخصی اش را تخریب کند باید از شهرداری مجوز دریافت کند و خودسرانه نمی توان خانه یا بنایی را تخریب کرد حال این که چگونه آثار ثبت شده تاریخی این گونه ویران می شوند جای سوال دارد
خراسان: قانون در این باره چه می گوید؟
خراسان: معتقدید شهرداری و هر ارگان دیگر از ثبت آثار در فهرست ملی آگاهی دارد؟
خراسان: به نظر حضور سازمان میراث در حراست از ابنیه چندان پر رنگ نیست. به طوری که شهردار منطقه ثامن در گفت و گو با خبرنگار واحد مرکزی خبر گفته است: این وقایع در پی حضور ضعیف کارشناسان میراث فرهنگی در محل آثار و ابنیه تاریخی روی می دهد
ببینید، من از شما سوال می کنم آثاری که درباره آن ها بارها با شهرداری مکاتبه کردیم نشان از حضور کم رنگ ماست. ضمن این که شهردار منطقه ثامن نمی داند که آثار را کارشناسان میراث فرهنگی مراقبت نمی کنند و این وظیفه یگان حفاظت است که البته آن ها هم حضور دائم در کنار یک بنای تاریخی ندارند، در صورتی که شهرداری می تواند طی نیم ساعت با بیل مکانیکی یک خانه تاریخی را خراب کند.فرض کنید ما چندین روز برای سرکشی مراجعه نکردیم. آیا این دلیلی برای تخریب یک بنای ثبت شده ملی است. در قانون شهرداری ها آمده است: شهرداران موظفند آثار تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی و حریم های مصوب آن را حفظ کنند. در این قانون حتی برای شهرداری معین شده که در طراحی های شهری توجه جدی به حریم بناهای تاریخی داشته باشند چه رسد به خود اثر که شهرداری را مکلف به حفظ و حراست کرده است
خراسان: شهرداری معتقد است این آثار به علت بی توجهی برای مرمتشان، تبدیل به مخروبه شده اند و دیگر اثر تاریخی نیست. نظر شما در این باره چیست؟
خراسان: پس از تخریب خانه «حناساب» و «سرای ترکمن» از شهرداری منطقه ثامن به مراجع قضایی شکایت کردید. این شکایت در چه مرحله ای است؟
در جلسه ای با رئیس مجتمع قضایی منطقه ثامن اسناد و مدارک را ارائه دادیم و روز گذشته نیز (۴ مهرماه) جلسه ای را با معاون پیش گیری دادستان داشتیم که از تمام امکانات برای مراودات قضایی بهره می گیریم. به نظرم پرونده در حال حاضر در مرحله تحقیق و بازپرسی است.شک نکنید به طور جدی در حال پی گیری هستیم و سازمان میراث فرهنگی به هیچ عنوان کوتاه نخواهد آمد چرا که در سطح شهر ۱۲۰ اثر ثبت شده تاریخی وجود دارد ۷۸ اثر خانه های قدیمی است که ۴۰ خانه در محدوده شهرداری منطقه ثامن قرار دارد. نمی دانم چرا وقتی فردی به عنوان شهردار انتخاب می شود تنها به توان مندی های عمرانی و اقتصادی وی توجه می شود و دارا بودن دیدگاه فرهنگی چندان مورد ملاک نیست.معماری موجود در بسیاری از آثار به جا مانده رگه هایی از معماری گذشته شهر را بازگو می کند و اگر به این شکل یعنی تخریب آثار پیش برویم و با توجه به ملاک قرار ندادن اصول معماری ایرانی در ساخت های جدید کمتر از ۱۰ سال آینده هیچ نمادی از معماری اسلامی در شهر مذهبی نخواهیم دید.بیشتر این خانه ها در دوران قاجار و اوایل پهلوی با رعایت تمام اصول معماری ایرانی و اسلامی ساخته شده است که الگوی ساخت حیاط مرکزی، ایوان، گنبد، هشتی ورودی و... در آن ها به سابقه ای ۲ هزار ساله در معماری سبک پارتی در معماری اشکانی باز می گردد
روزنامه خراسان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر