مطا لب درج شده نظر **خراسان در تصو یر** نمی باشد

آرشیو خراسان در تصویر

شنبه، مهر ۲۵، ۱۳۸۸

كاريكاتوريست، ‌امنيت شغلي ندارد،

يك هنرمند كاريكاتوريست:
كاريكاتور به لحاظ ساختار تشكيلاتي كشور دچار ضعف مي با شد.

در مشهد فقط يك روزنامه آثار كاريكاتوريست هاي مشهد را چاپ مي‌كند.

يك هنرمند كاريكاتوريست گفت: كاريكاتور بيشترين خط‌ قرمز را نسبت به ساير رشته‌هاي هنري ديگر دارد و رک و راست بودن كاريكاتور نيز باعث مي شود خط قرمزهاي آن بيشتر شود.

مجيد اديبي در گفت‌وگو با خبرنگار هنري خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) - منطقه خراسان، در خصوص وضعيت کنوني هنر كاريكاتور در مشهد اظهار داشت: هنر كاريكاتور نسبت به قبل رشد قابل توجهي داشته است و موفقيت در جشنواره‌هاي كشوري و بين‌المللي، همچنين كار در مطبوعات كشور سبب شده است كه كاريكاتوريست‌هاي مشهد دوباره مطرح شوند و از آنها به عنوان هنرمندان سرشناس و مطرح كاريكاتور ياد شود.

وي با اشاره به اينکه جايگاه واقعي كاريكاتور در مطبوعات است، تصريح کرد: بايد آثار در مطبوعات ديده شود و مردم در مورد آنها قضاوت كنند؛ آثار در مطبوعات است كه حرف براي گفتن دارد و مي تواند كاركرد سازنده خود را داشته باشد.

اديبي با بيان اينكه كاريكاتوريست، ‌امنيت شغلي ندارد، ابراز داشت: كاريكاتور به لحاظ ساختار تشكيلاتي كشور دچار ضعف مي باشد و انجمن خاصي نيست كه از كاريكاتوريست ها حمايت كند تا آنها بتوانند حداقل براي دغدغه‌هاي صنفي خود برنامه‌ريزي كنند.

دبير سرويس طرح و كاريكاتور روزنامه‌ شهرآرا با بيان اينكه كاريكاتور از ساختار تشكيلاتي منسجمي برخوردار نيست، اظهار داشت: فعاليت‌هاي كاريكاتوريست‌ها هنوز در قالب يك انجمن تعريف نشده است در حالي كه هنرمندان خوبي در مشهد هستند كه به دليل نبود شرايط به تهران رفته و فعاليت‌هاي خود را در آنجا انجام مي دهند.

اديبي با بيان اينکه در مشهد فقط يك روزنامه آثار كاريكاتوريست هاي مشهد را چاپ مي‌كند، خاطر نشان كرد: روزنامه‌ها بايد زمينه‌سازي كنند تا كاريكاتوريست ها از طريق اين روزنامه‌ها و مطبوعات معرفي شوند. اگر كاري خوب در روزنامه ها چاپ شود هم نگاه مردم نسبت به كاريكاتور تغيير مي‌كند و هم سليقه بصري آنها ارتقا مي يابد.

وي با اشاره به اينكه مردم، مخاطبان اصلي مطبوعات هستند، گفت: كاريكاتور هنر مردمي است و تا مردم اين هنر را نبينند كاريكاتور هم جايگاهي نخواهد داشت. زماني كه مردم آثار خوبي را كه به لحاظ كارشناسي، چاپ شده است را ببينند به همان ميزان استقبال بيشتري خواهند كرد و اين موضوع مي تواند باعث بالا رفتن ديد بصري آن ها شود.

دبير سرويس طرح و كاريكاتور روزنامه شهرآرا با بيان اينکه در حال حاضر كاريكاتور سياسي جايگاهي ندارد، افزود:متاسفانه در حال حاضر هيچ يك از كاريكاتورها محتواي سياسي ندارند، همچنين كاريكاتور سياسي به خصوص در شهر مشهد همواره با خط قرمزهاي زيادي مواجه بوده و رشدي نكرده است.

اديبي در ادامه افزود: در سايت‌ها و وبلاگ‌هاي شخصي، كاريكاتورهاي سياسي ارائه مي‌شود اما در روزنامه‌ها چنين كاريكاتورهايي چاپ نمي شود. مسوولان مرتبط با اين موضوع بايد ميزان نقد پذيريشان را بالا ببرند و اجازه دهند كه كاريكاتوريست ها هم فضاي سياسي جامعه را نقد كنند.

اين هنرمند كاريكاتوريست با اشاره به اينكه نقد فضاي سياسي باعث رشد فضاي سياسي مي شود، افزود: كاريكاتوريست مي تواند با نگاه خود، مشكلات و موضوعات را ارائه دهد، اگر كاريكاتور نقد و انتقاد نكند، ديگر كاريكاتور نيست.

هیچ نظری موجود نیست: