مطا لب درج شده نظر **خراسان در تصو یر** نمی باشد

آرشیو خراسان در تصویر

یکشنبه، خرداد ۱۲، ۱۳۹۲

مشهد بحران زده است !


مهري رضايي ***کارشناس اداره کل حفاظت محيط زيست خراسان*** با بيان اين که نامناسب بودن آب در دسترس شهروندان در دومين کلان شهر کشور به لحاظ آلودگي هوا و افت سرانه فضاي سبز مطمئنا نويد بخش زندگي ايده آلي براي ساکنان اين شهر نخواهد بود، خاطرنشان کرد: ادامه اين روند مشهد را به شهري تبديل مي کند که تمام توان اکولوژيک خود را از دست داده و درآينده نزديک به خاطر افت شاخص هاي زيست محيطي با ريزش  جمعيت مواجه خواهد بود.

 ***
 آلودگي آب مشهد به نيترات، ساخت و سازهاي گسترده در ارتفاعات، معضلات کال ها و مسيل ها و نابودي مزارع کشاورزي حاشيه شهر به عنوان مهمترين بحران هاي زيست محيطي مشهد.
***
 «مهري رضايي» کارشناس اداره کل حفاظت محيط زيست خراسان رضوي در گفت وگو با ايسنا با اشاره به خيابان کوهسنگي به عنوان اولين خياباني که درختان حاشيه آن در اثر تعريض و توسعه شهري قطع شد، افزود: خيابان کوهسنگي به لحاظ معماري و شهرسازي بهترين منظر شهري در کل خاورميانه به شمار مي رفت ولي درختان حاشيه اين خيابان اولين قربانيان توسعه و تعريض جاده‌هاي شهري در مشهد بودند و با بيان اين که تعرض به درختان کهنسال شهر از سال ها پيش آغاز شده و تا به امروز شدت گرفته است، به قطع درختان ملک آباد در اثر پروژه قطارشهري اشاره کرد و افزود: توسعه شهري بدون توجه به اهميت درختان همچنان در گوشه و کنار مشهد رخ مي دهد و باقيمانده فضاي سبز قديمي اين شهر را به نابودي مي کشاند لذا نمي توان گفت که مديريت شهري فرهيخته و علمي و اصولي شده است. وي با اشاره به قطع درختان در پروژه توسعه باغ وکيل آباد افزود: نبود تخصص مناسب و مديريت مطلوب فضاي سبز باعث شده اين نظر نهادينه شود که قطع يک درخت 50 ساله چندان رخداد مهمي نيست و نهال هاي جديد مي توانند جايگزين درختان حذف شده شوند در حالي که بهره وري يک درخت 50 ساله از لحاظ سايه اندازي، حمايت از حيات وحش و توليد اکسيژن قابل مقايسه با نهال تازه کاشته شده اي نيست که با 50 درصد احتمال خشک شدن روبه رو است.
اصولي نبودن کاشت سوزني برگ‌ها
وي با بيان اين که اخيرا کاشت درختان سوزني برگ در فضاي سبز شهري گسترش پيدا کرده است، افزود: اين درختان بومي ايران نيستند و با آب و هواي مشهد سازگاري ندارند و اصولي نيست لذا در اثر تنش سرما خيلي زود خشک مي شوند، علاوه بر اين اثرات زيست محيطي يک درخت پهن برگ بسيار بيشتر از درختان سوزني برگي هم چون کاج است.
کارشناس اداره کل حفاظت محيط زيست خراسان رضوي ادامه داد: زماني که يک کارشناس ادبيات مديريت يک پارک جنگلي را به عهده مي گيرد مسلما پاجوش درختان را قطع مي کند، به جاي استفاده از روش هاي بيولوژيک براي مبارزه با آفات به روش هاي شيميايي رو مي آورد و به جاي مديريت سر شاخه هاي آفت زده درختان پارک خيلي ساده اقدام به قطع سرشاخه ها و سوزاندن آن ها در کلان شهر آلوده اي مثل مشهد مي کند و اين همان شيوه مديريتي است که در برخي پارک هاي ما حاکم است. وي به تعدد ساختمان هاي موجود در پارک اشاره کرد و با بيان اين که طي 30 سال اخير فضاي سبز پارک ملت از لحاظ کمي و کيفي دچار افت جدي شده است، افزود: در ديدگاه مديريت شهري هر جا فضاي سبزي هست بايد ساختماني احداث شود لذا مجموعه زيبايي همچون پارک ملت را به فرهنگسرا، مجتمع هاي ورزشي، نمازخانه و کتابخانه تبديل مي کند در صورتي که توسعه پايدار به اين معني است که هر جا ساختماني احداث مي شود لازم است فضاي سبز هم ايجاد شود.
وي با بيان اين که پارک طرق هم با معضلاتي همچون مشکلات پارک ملت روبه رو است، افزود: احداث کمپ هاي 1 و 2 و مجتمع بانوان در پارک طرق نشان مي دهد که نگاه اشتباهي بر فضاي سبز حاکم است که پارک هاي شهري را فرصتي براي مجتمع سازي و بلند مرتبه سازي مي داند در صورتي که اين روند در همه جاي دنيا برعکس است و بايد در مجاورت ساختمان هاي مسکوني فضاي سبز گسترده داشته باشيم تا بتوانيم آلاينده هاي حاصل از اين مجتمع ها را تعديل کنيم. مهندس رضايي اين گونه اشتباهات در مديريت شهري و مديريت فضاي سبز را ناشي از عدم تخصص مديران شهري دانست و تاکيد کرد: بهترين راه نجات مشهد و رسيدن به يک توسعه پايدار شهري برخورداري از مديريت متخصص است. وي تاکيد کرد: نگاه مديريت شهري به فضاي سبز اشتباه است.
مشهد بحران زده است
وي از مشهد به عنوان يک شهر بحران زده ياد کرد و با اشاره به آلودگي آب مشهد به نيترات، ساخت و سازهاي گسترده در ارتفاعات، معضلات کال ها و مسيل ها و نابودي مزارع کشاورزي حاشيه شهر به عنوان مهمترين بحران هاي زيست محيطي مشهد، گفت: همپوشاني اين لايه ها به خوبي نشان مي دهد که مشهد، شهري که بر اساس چشم انداز 1400 به عنوان شهر پيشرو در توسعه پايدار در کشور معرفي شده است، تا چه اندازه با بحران مواجه است. اين کارشناس محيط زيست افزود: اصلا لازم نيست شعار بدهيم؛ اگر مديريت شهري بتواند مشهد را تا سال 1400 در همين سطح نگه دارد بسيار کار بزرگي کرده است.
مهندس رضايي با بيان اين که نامناسب بودن آب در دسترس شهروندان در دومين کلان شهر کشور به لحاظ آلودگي هوا و افت سرانه فضاي سبز مطمئنا نويد بخش زندگي ايده آلي براي ساکنان اين شهر نخواهد بود، خاطرنشان کرد: ادامه اين روند مشهد را به شهري تبديل مي کند که تمام توان اکولوژيک خود را از دست داده و درآينده نزديک به خاطر افت شاخص هاي زيست محيطي با ريزش  جمعيت مواجه خواهد بود.
وي با بيان اين که مسکن، بيمارستان، اشتغال و مسائل اقتصادي اولويت هاي مديريت شهري در ايران است، افزود: بدون برخورداري از منابع طبيعي پايدار هيچ توسعه اي و هيچ تمدني پايدار نخواهد بود.
***
خراسان

هیچ نظری موجود نیست: