مطا لب درج شده نظر **خراسان در تصو یر** نمی باشد

آرشیو خراسان در تصویر

دوشنبه، آذر ۰۲، ۱۳۸۸

سرگردانی بیماران برای دریافت داروهای ویژه !

با این همه حق بیمه و پول هایی که کارفرما و کارگر به سازمان تامین اجتماعی پرداخت می کنند، سهم بیمه گذاران تنها یک دفترچه خدمات درمانی است که بعضی اوقات هم پرکاهی ارزش و اعتبار ندارد.بعضا مطب ها و مراکز درمانی طرف قرارداد تامین اجتماعی نیستند و یا فرانشیز بالاتری از بیماران مطالبه می کنند. برخی خدمات از جمله دندان پزشکی، ارتودنسی و... هم تحت پوشش بیمه مذکور نیست و با وجود پرداخت حق بیمه سنگین، افراد باید هزینه های سنگین از درمان ها را نیز تحمل کنند. در میان افرادی که به شخصه حق بیمه می پردازند، هستند افرادی که به دلیل بیماری خود یا اعضای خانواده ناچارند به پزشکان متخصص مراجعه و داروهای مختلفی را تهیه کنند . افسوس که این روزها یا اغلب داروها از سبد حمایتی بیمه تامین اجتماعی خارج شده است یا داروها مربوط به بیماری های خاص است و تهیه آن با تعرفه مشمول بیمه خود هفت خان دیگری دارد.

پیدا کردن راه و چاه
به داروخانه شبانه روزی ۲۲ بهمن مراجعه می کنم؛ پدر خسته ای که کنار پسر رنگ پریده اش نشسته می گوید: پسرم دچار بیماری سرطان خون است و هر ۲۰ روز یا یک ماه مجبورم برای درمان او داروهای مورد نظر پزشک را دریافت کنم.«احمد سلیم یار» درباره روند تایید نسخه پزشک می گوید: نسخه پزشک را ابتدا نزد متصدی پذیرش داروخانه می آورم، در صورتی که داروها موجود بود، نسخه را برای تایید به دفتر رسیدگی به اسناد پزشکی تحویل می دهم، پس از آن به دلیل گران بودن داروها داروخانه مرا به بخش مددکاری بیمارستان دکتر شیخ معرفی می کند و موفق به دریافت دارو می شوم.وی ادامه می دهد: در دفتر رسیدگی به اسناد پزشکی اگر اینترنت مشکلی نداشته باشد ۱۰ تا ۲۰ دقیقه معطل می مانم.وی می افزاید: شاید طی این روند برای من مشکلات چندانی نداشته باشد ولی وقتی یک زن تنها برای معالجه فرزند خود از روستا به اینجا می آید و با مناطق شهر آشنا نیست، گذراندن این مراحل برای او بسیار دشوار است.باید برای راحتی مسافران دفتری در بیمارستان ها در نظر گرفته شود. یک دختر جوان هم پلاستیکی پر از دارو از داروخانه تحویل می گیرد. از او درباره روند تایید نسخه پزشک می پرسم، او با انتقاد از کیفیت کم داروهای ایرانی می گوید: ابتدا نسخه ام را نزد پزشک معتمد در دفتر رسیدگی به اسناد پزشکی بردم ولی آن ها روی نسخه نوشتند، «تایید به روش اینترنتی»، به این داروخانه مراجعه کردم و از طریق اینترنت نسخه ام تایید شد.از دکتر داروساز این داروخانه درباره مشکلات تایید نسخه های پزشکی سوال می کنم، وی می گوید: نسخه برخی از بیمه شدگان خدمات درمانی با ارائه کارت هوشمند بیماری و نسخه برخی از بیمه شدگان تامین اجتماعی از طریق اینترنت تایید می شود ولی برخی از اوقات که سیستم اینترنت قطع است بیماران یا باید منتظر بایستند یا خود به دفتر رسیدگی به اسناد پزشکی مراجعه کنند.دکتر امیری با بیان این که در صورت تایید نسخه، داروها تحویل بیمار می شود، می گوید: اگر بیماری به دلیل وضع نامناسب اقتصادی نیاز به تخفیف داشته باشد، داروخانه فرم مددکاری را به بیمار ارائه می کند تا از تخفیف بیشتری برخوردار شود.اما بیماران برای گرفتن تاییدیه نسخه خود در دفتر رسیدگی به اسناد پزشکی چقدر منتظر می شوند؟به دفتر رسیدگی به اسناد پزشکی تامین اجتماعی در خیابان پرستار می روم. در طبقه هم کف چند نفر پشت باجه نشسته و مشغول رسیدگی به امور مراجعان هستند، ۷ مراجعه کننده در پی تشکیل پرونده و یا تایید نسخه دارویی خود هستند، به علت خلوت بودن دفتر کارشان سریع انجام می شود، آن هایی هم که شرایط تایید نسخه را ندارند با راهنمایی متصدیان بر می گردند. سازمان برای راهنمایی مراجعان، دستورالعمل تشکیل پرونده را بر روی تابلو در معرض دید قرار داده است. در این میان فلسفه وجود تجهیزات الکترونیکی چیست و چرا با این حال مراجعان باید به صورت حضوری در دفتر نسخه های خود را تایید کنند. کارشناس امور دارویی دفتر رسیدگی به اسناد پزشکی تامین اجتماعی استان در این باره می گوید: بر اساس دستورالعمل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای هر دارو شرط تعهدی قائل شده است که در صورت تایید آن، دارو تحویل بیمار می شود.
نیازی به حضور بیماران نیست
حسن توکلی ادامه می دهد: بیمارانی که نیاز به داروهای خاص و ثابتی دارندبا یک بار مراجعه و تشکیل پرونده، نسخه به صورت اینترنتی تأیید می شود و می توانند دارو را دریافت کنند ولی نسخه بیمارانی مثل بیماران شیمی درمانی که نوع داروهای تجویز شده در هر دوره متفاوت است، هر بار باید تأیید شود.وی درباره جلوگیری از اتلاف وقت بیماران و تکریم ارباب رجوع می گوید: با تجهیز شدن داروخانه ها به سیستم اینترنت و تأیید اینترنتی بیشتر نسخه های بیماران، دیگر نیازی به مراجعه حضوری بیمار در دفتر رسیدگی به اسناد پزشکی نیست.
خراسان

هیچ نظری موجود نیست: