مطا لب درج شده نظر **خراسان در تصو یر** نمی باشد

آرشیو خراسان در تصویر

دوشنبه، آذر ۳۰، ۱۳۸۸

محله نخریسی و زخم کهنه گاراژهای قدیمی

اهالی خیابان فدائیان اسلام(نخریسی) با ارسال پیامک و تماس تلفنی خواستار تهیه گزارشی از این محله قدیمی شدند.محله نخریسی همان خیابان فدائیان اسلام است که به خاطر وجود کارخانه نخریسی به نام نخریسی شهرت دارد.

پیامک های شهروندان
لطفا به شهرداری اعلام کنید پایانه مسافربری مشهد بیش از ۳۰ سال قبل از خیابان نخریسی منتقل شده اما گاراژهای بزرگ که موجب آلودگی و زشتی منطقه شده، بدون هیچ کاربردی به پاتوق معتادان تبدیل شده و امنیت این محدوده را به خطر انداخته است. بهتر نیست این گاراژها به فضای سبز تبدیل شود؟

شهرداری برای جمع آوری گاراژهای نخریسی چه اقدامی کرده است؟

کدام اداره، نهاد و یا مسئولی بر فعالیت های فعلی گاراژهای نخریسی نظارت می کند؟

گلایه های مردم
ساعت ۱۲ طبق قرار با یکی از اهالی در فدائیان اسلام ۲۰ حاضر می شویم. درست نبش همین خیابان، گاراژ متروکه ای قرار دارد که در آهنی بزرگ آن باز است. وارد محوطه می شویم و با زمینی به مساحت تقریبی ۵ هزار مترمربع که دیوارهای قدیمی دور تا دور آن قرار گرفته است روبه رو می شویم.در گوشه ای از زمین چند سرویس بهداشتی قدیمی تخریب شده و نگهبانی گاراژ قرار دارد.نگهبان گاراژ به سراغ ما می آید و با بیان این که هیچ گونه فرد مشکوک و معتادی به این گاراژ مراجعه نمی کند، می گوید: بنا به دستور مالک صبح تا شب در را باز و از گاراژ مراقبت می کنم.به سراغ اهالی می رویم، یکی از آنان می گوید: از سال۱۳۵۱ که زمین منزلم را در این محله خریده ام، گفته شد که یک سال دیگر زمین گاراژهای نخریسی تفکیک و از این حالت خارج می شود اما...یکی دیگر از اهالی که منزل او مجاور دیوار یکی از گاراژهاست مدعی می شود: برخی اتوبوس های مسافربری نیمه های شب و صبح زود اجناس قاچاق را در این محل تخلیه می کنند و پس از تخلیه بار به پایانه مسافربری می روند و اجناس نیز از این محل بارگیری و توزیع می شود. وی ادامه می دهد: برخی از اتوبوس ها جاسازی دارند و در گاراژها گازوئیل قاچاق را بارگیری می کنند.این شهروند می افزاید: کوچه های اطراف خلوت است و فروشندگان موادمخدر نیز مواد افیونی را در گاراژهای متروکه پنهان کرده و به اندازه فروش از مخفی گاه برمی دارند.وی با بیان این که در این کوچه چند بار زورگیری شده است، یادآور می شود: تعدادی از اهالی به خاطر این مشکلات قصد دارند از این محل بروند. مطیع یکی از اهالی است. او نیز مسئولان را نسبت به این مشکلات بی تفاوت می داند و می گوید: به شهرداری مراجعه کردیم و شهرداری وعده داد در این خیابان فضای سبز ایجاد کند اما فقط یک وعده بود.عزتی یکی از شهروندان که منزل پدری او در این محله قرار دارد و روزهای کودکی را در این محله سپری کرده، می گوید: خیابان فدائیان اسلام در مسیر فرودگاه و پایانه مسافربری و حرم مطهر حضرت امام رضا(ع) قرار گرفته و به خاطر فاصله کوتاه با حرم رضوی از موقعیت مکانی ویژه ای برخوردار است اما وجود این گاراژها باعث شده تا این محله کثیف دیده شود.وی ادامه می دهد: اگر یک گردشگر، اشتباهی از مسیر این خیابان عبور کند فکر می کند از کنار یک روستا عبور کرده است.او به رکود ساخت و ساز در این محله اشاره می کند و یادآور می شود: بافت این قسمت از شهر مرده است و با وجود قرار گرفتن در مسیر خط یک قطار شهری مشهد، از توسعه و آبادانی خبری نیست.وی با بیان این که کارخانه های قدیمی نخریسی و یخ که در این خیابان قرار داشته اکنون به انبار تبدیل شده است، می افزاید: زمین هایی با مساحت بیش از ۵هزار مترمربع در این خیابان وجود دارد که می توان برای توسعه شهر از آن ها استفاده کرد.

بی توجهی تا چه حد!
یکی دیگر از اهالی که خود را معلم بازنشسته معرفی می کند، می گوید: خانواده های این محله افرادی معتقد هستند اما آیا سزاوار است این قدر مسئولان نسبت به محل زندگی شان بی توجه باشند. وی ادامه می دهد: دیوارهای گاراژهای قدیمی ترک برداشته و هر لحظه امکان دارد سقوط کند و بلای جان اهالی شود.این زن به یکی از پایه های چراغ برق کوچه اشاره و تصریح می کند: سرشاخه های درخت با سیم برق برخورد می کند و خطرآفرین است، با شهرداری و شرکت برق تماس گرفتیم اما هیچ کدام پی گیری نکردند.رمضان پور خاطرنشان می کند: هر چه اتوبوس کهنه و قدیمی است به مسیر این خیابان اختصاص داده اند. وی یادآوری می کند: چندین سال مصالح پروژه قطارشهری مشهد داخل کوچه های این محل بود و برای اهالی مشکلات زیادی را در رفت و آمد به وجود آورد، نمی دانم چه زمانی مردم این محل نفس راحتی خواهند کشید و نوبت توسعه و آبادانی محله فرا خواهد رسید؟
خراسان

هیچ نظری موجود نیست: