مطا لب درج شده نظر **خراسان در تصو یر** نمی باشد

آرشیو خراسان در تصویر

دوشنبه، آذر ۳۰، ۱۳۸۸

ما به اشتباه به جاي اين‌ كه بيماري اعتياد را خطرناك بدانيم، مصرف كننده مواد را خطرناك تلقي مي‌كنيم و در مواجهه با اين افراد سعي به طرد آن‌ها داريم.

افيون اعتياد در كمين جامعه؛

خانمان‌سوز بودن اعتياد بر هيچ ‌كس پوشيده نيست. هر از گاهي در تيتر روزنامه‌ها و نشريات و يا در صدا و سيما اخباري در خصوص دستگيري معتادان، مرگ عده‌اي بر اثر مصرف مواد مخدر، از هم پاشيده شدن زندگي، طلاق، بيكاري، بزهكاري و ... شنيده‌ايم كه همه آن‌ها با وجود اعتياد مواد مخدر در جامعه شدت بيشتري مي‌يابد اما به اين موضوع كه چه اندازه مي‌خواهيم براي كاهش اعتياد با توجه به آمارهاي مختلف در جامعه اقدام كنيم كمتر پرداخته‌ايم.

جا دارد مسوولان به اين معضل اجتماعي نگاهي عميق و همه‌جانبه داشته باشند تا از گرفتار شدن بيش از پيش افراد جامعه در دام افيون اعتياد كاسته شود. پيش از هر مطلبي بد نيست بدانيد مواد مخدر به هر ماده‌اي گفته مي‌شود كه بر اساس مصرف آن ماده، نيازمان به آن افزايش يابد و قادر به تغيير اين نياز نباشيم كه اين روزها نوع مواد مصرفي و ميانگين سني معتادان تغييرات اساس يافته است.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) - منطقه خراسان، مسوول يكي از كلنيك‌هاي ترك اعتياد كاشمر با ارائه آمار تكان‌دهنده‌اي از افزايش تعداد مصرف‌كنندگان مواد و كاهش ميانگين سني معتادان از مراجعه كودكي چهار ساله به اين مركز سخن گفت و انسان را مبهوت وضعيت زندگي گرفتاران دام افيون اعتياد كرد. از خماري‌هاي وقت و بي‌وقت يك معتاد و تلف كردن همه درآمدش براي نشئه‌گي‌هاي آني تا بي‌خيال زن و فرزند و زندگي و خرج و مخارج آن شدن؛ اما بايد كاري كرد پيش از آن ‌كه اعتياد تار و پود زندگي آدميان را از هم بپاشاند.

هر چند در سال‌هاي اخير با تبديل شدن مواد مخدر به يك تجارت جهاني و مسئله‌اي سياسي، برخي كشورها از جمله آمريكا با هدف براندازي نظام اسلامي به صدور ترياك به ايران و ترويج اين بلاي هستي‌سوز مبادرت مي‌نمايند از اين‌رو وفور مواد مخدر و توليد و توزيع آن در مرزهاي شرقي كشورمان با سناريوي استحاله جامعه ايران به وسيله شيوع اعتياد هماهنگي دارد. به ويژه وقتي بدانيم اعتياد بر روح، جسم و روان انسان‌ها تاثير مي‌گذارد و اين بلاي اجتماعي بر جنبه‌هاي متعدد اقتصادي، سياسي، فرهنگي، رواني، اخلاقي و حقوقي تاثير دارد از اين‌رو مورد توجه دشمنان كشورمان است به طوري ‌كه پس از نابودي طالبان نه تنها ميزان مواد مخدر در افغانستان تقليل نيافته بلكه هر ساله رو به افزايش است.

اگرچه در ايران اولين بار استعمارگران انگليسي ترياك را وارد كشور كردند اما پيش از آن نيز اين ماده مخدر در ايران شناخته شده بود اما براي مداواي بعضي از دردها به كار مي‌رفت به طوري‌كه ابوعلي‌سينا و زكرياي رازي از آن در مسائل پزشكي بهره مي‌گرفتند اما تاريخ سياسي مواد مخدر در ايران از زمان قاجاريه آغاز شده است. در واقع در اين عصر فعاليت پزشكان و مستشاران خارجي در رواج شايعه‌هاي مربوط به خواص بي‌شمار ترياك سبب آغاز كشت خشخاش در نواحي گوناگون ايران و رواج مصرف آن شده است به طوري كه در بيمارستان كرمان كه با نظارت دو پزشك انگليسي اداره مي‌شد، ترياك رايج‌ترين داروي تجويزي بود كه بعدها به داروي عمومي و خانگي تبديل شد و استعمار، از اين راه جامعه ايران را آلوده ساخت و امروزه پديده مواد مخدر و اعتياد در ايران به عنوان عامل مهمي در به تباهي كشيدن و انحطاط اخلاقي جامعه قلمداد مي‌شود و متاسفانه دامنه و گستره مصرف مواد مخدر در جامعه امروزه به حدي گسترش يافته كه حتي قشر تحصيل‌كرده و با سواد جامعه را هم به سمت خود كشانده است و هيچ قشري در برابر اعتياد ايمن نيست.

در حال حاضر و با توجه به مشكلات پيشروي ضرورت پيشگيري از بروز اعتياد بيش از پيش احساس مي‌شود زيرا اعتياد به عنوان يك معضل اجتماعي مطرح است كه امروزه گريبانگير همه افراد جامعه است. در واقع پديده اعتياد به مواد مخدر از چنان ابعاد وسيع آسيبي برخوردار است كه بي‌اغراق مي‌توان از آن به عنوان هيولاي بزرگ زندگي بشري نام برد.

در اين خصوص دكتر ناصري، مسوول كلينيك ترك اعتياد "انديشه سبز" در كاشمر در گفت‌وگو با ايسنا - منطقه خراسان، با بيان اين‌ كه امروز اعتياد هيچ قشري از آحاد جامعه را ايمن نگذاشته و همه جامعه را درگير نموده است، افزود: هيچ ‌كس نمي‌تواند منكر اثرات سوء مواد مخدر بر روح و جسم و روان انسان‌ها شود حال آن ‌كه بيماران مراجعه‌كننده به اين مركز در بيان تجربيات خويش به اثرات مثبت كوتاه‌ مدت استفاده از مواد مخدر اشاره مي‌كنند اما متاسفانه اين اثرات مثبت در دراز مدت تداوم نمي‌يابد بلكه اثرات سوء بعدي را به دنبال خواهد داشت.

وي با اشاره به اين ‌كه افرادي كه به مصرف مواد مخدر روي مي‌آورند با اعتماد به ‌نفس كاذبي چنين مي‌پندارند كه اگر امروز مصرف مواد مخدر را آغاز كنند هر زمان اراده نمايند مي‌توانند ترك كنند، حال آن‌ كه وابستگي معتاد به مواد مخدر به حدي است كه قريب 70 درصد از افرادي كه براي ترك اعتياد خود به اين مراكز مراجعه مي‌كنند دوباره به دام اعتياد گرفتار مي‌شوند و مراكز اعتياد در خصوص ماندگاري سلامت معتادان وقتي مي‌تواند كاري انجام دهد كه به آن‌ها مراجعه كرده باشد.

وي خاطرنشان كرد: به مركز تحت مديريتم بيشتر افراد مسن مراجعه مي‌كنند كه معتاد به ترياك و شيره‌اند اما نسل جوان كه اين روزها گرفتار دام اعتياد هستند، مصرف كننده ماده مخدري به نام كريستال‌اند كه فرد مشخصات ظاهري خاصي در مراحل اوليه اعتياد ندارد اما در بلند مدت اين افيون مرگ آنان را اسير مي‌كند.

دكتر جعفر‌پور، مسوول كلينيك ترك اعتياد "از همت تا سلامت" نيز با بيان اين‌ كه بيش از 90 درصد افراد ابتدا در محافل دوستانه اقدام به مصرف مواد مخدر مي‌نمايند و گاه برخي از آنان ماهيانه بيش از 200 هزار تومان با مصرف مواد، دود كرده و به هوا مي‌فرستند، قالب معتادان مراجعه كننده به اين مركز را مصرف‌كنندگان كريستال دانست و گفت: با توجه به بيماراني كه با آن‌ها مواجه‌ام، ميانگين سني مصرف مواد مخدر رو به كاهش مي‌باشد به طوري ‌كه در گذشته اغلب افراد بالاي 25 سال گرفتار اعتياد مي‌شدند اما طي دو سال گذشته ميانگين اعتياد به 14 تا 15 سال رسيده است.

وي با بيان اين‌ كه اگر روال مصرف مواد مخدر به همين منوال باشد در آينده كشور با انفجار اعتياد مواجه مي‌شود، ادامه داد: بدتراز اين بيماران معتاد، افرادي هستند كه به طور تفنني و تفريحي مواد مصرف كرده و خود را بيمار نمي‌دانند اما طي دو سه سال آينده بخش عظيمي از قشر معتاد جامعه را تشكيل خواهند داد.

وي با اشاره به اين ‌كه روزانه 5 تا 10 نفر براي ترك اعتياد به اين مركز مراجعه مي‌كنند، اظهار داشت: در حال حاضر از هر خانواده، يك بيمار مصرف كننده سوء مواد مخدر وجود دارد و اين امر در بين دانشجويان پسر به ويژه آن‌هايي كه از داروهاي مخدر مثل ترامادول و تركيبات مواد مخدر ديگر استفاده مي‌كنند بيشتر است.

همگان باور داريم كه اعتياد به عنوان معضلي اجتماعي بنيان خانواده‌ها را از هم مي‌پاشد و زندگي افراد را تباه مي‌كند اما آن‌ قدر كه به معلول توجه شده براي رفع علت اعتياد كاري انجام نشده است.

محمودي، رييس اداره بهزيستي كاشمر در گفت‌وگو با ايسنا - منطقه خراسان، با ابراز نگراني از كاهش ميانگين سني مصرف‌كنندگان مواد مخدر، عدم ساماندهي اوقات فراغت، مشكلات خانوادگي، دعواهاي والدين، نارسايي‌هاي اجتماعي، فقر و مشكلات اقتصادي را در گسترش اعتياد موثر دانست.

وي اظهار داشت: در خصوص پيشگيري از شيوع اعتياد حرف‌هاي بسياري زده شده اما در عمل اين گفته‌ها، كارآيي لازم را ندارد.

وي با انتقاد از اين ‌كه در بحث فرهنگ‌سازي و تحقيق در زمينه مبارزه با پديده اعتياد به خوبي عمل نكرده‌ايم، افزود: متاسفانه مشاوره‌هاي روانشناسي و انجام خدمات مددكاري در كلينيك‌هاي ترك اعتياد به صورت ضعيف انجام مي‌شود.

دكتر جعفر‌پور، مسوول كلينيك ترك اعتياد "از همت تا سلامت" در خصوص راهكارهاي موجود براي كاهش اعتياد عنوان كرد: در فرهنگ ما پذيرش اين امر كه اعتياد نوعي بيماري است مشكل به نظر مي‌رسد حال آن‌كه اگر بدانيم فرد معتاد با مصرف مواد مخدر سلامت جسمي و رواني خويش را به خطر مي‌اندازد، بيمار گونه ‌بودن اعتياد براي‌مان روشن‌تر مي‌شود.

وي افزود: ما به اشتباه به جاي اين‌ كه بيماري اعتياد را خطرناك بدانيم، مصرف كننده مواد را خطرناك تلقي مي‌كنيم و در مواجهه با اين افراد سعي به طرد آن‌ها داريم.

وي خاطرنشان كرد: به جاي رها كردن افراد معتاد در آتش اين بيماري و وخيم‌تر كردن وضعيت آن‌ها به دليل عدم توانايي تفكر معقولانه و منطقي، بايد اين بيماري را بيماري اجتماع بدانيم و تا زماني‌كه جامعه دست به درمان فرد نزند احتمال بهبودي او بسيار پايين است.

دكتر ناصري، مسوول كلينيك ترك اعتياد "انديشه سبز" در خصوص راهكارهاي موجود براي كاهش اعتياد، آگاهي خانواده‌ها درباره سرانجام نكبت‌بار اعتياد را در پيشگيري و مهار اعتياد موثر دانست.

وي با اشاره به اين ‌كه امروز سوداگران مرگ متناسب با سلايق مراجعين در جامعه هر روز مواد مخدر جديدي را وارد بازار مي‌كنند، گفت: حس كنجكاوي جوانان و ضعف آنان در فراگرفتن مهارت‌هاي زندگي باعث شيوع اعتياد در سنين پايين است از اين رو بايستي افراد جامعه مهارت‌هاي زندگي را بياموزند تا به محض برخورد با مشكلات تنها راه فرار را روي آوردن به سمت مصرف مواد مخدر ندانند.

هیچ نظری موجود نیست: