مطا لب درج شده نظر **خراسان در تصو یر** نمی باشد

آرشیو خراسان در تصویر

چهارشنبه، دی ۰۹، ۱۳۸۸

افزایش بی‌سابقه قیمت قند و شکر در مشهد!

علی بیات

مشهد

اقتصاد گزارش کارشناسان علوم اقتصادی بر این باورند که نوسان قیمت قند و شکر با تغییرات بازار بورس در ارتباط است، به طوری که در ۲۸ سال گذشته دائم قیمت قند و شکر، در تغییر بوده و به خصوص شکر رشد قیمت بی سابقه ای داشته است.

آنان اعتقاد دارند: ثابت نبودن نرخ های قند و شکر از یک سو و نظارت های سطحی و ضعیف از سوی دیگر بر افزایش قیمت این اقلام تاثیرگذار بوده است. اگر چه اعلام کالابرگ های قند و شکر تا حدودی از وضع نابه‌سامان بازار قند و شکر در مشهد کاست ولی برای تنظیم بازار در این گونه مواقع ابزار مهم و قوی تری نیاز است.

یک خانم خانه دار در بولوار اندیشه مشهد به خراسان گفت: ۲ماه قبل شکر را از قرار کیلویی ۸۵۰ تومان خریداری کردم ولی امروز هر کیلو شکر را هزار و۱۰۰تومان خریدم.عبداللهی افزود:به نظر می رسد کنترل قیمت برخی اقلام برای مسئولان ذی ربط ناممکن است و در حقیقت حمایت از شهروندان و مصرف کنندگان توسط مسئولان در برخی مواقع امکان پذیر نیست.یک شهروند دیگر در این باره گفت: هر سال در ایام محرم نذری ادا می کنم ولی امسال نذرم را به علت بالا بودن قیمت شکر به طور دیگری ادا کردم.

«تنهایی» افزود: مسئولان فکری برای تغییر ناگهانی قیمت ها بکنند به خصوص در ایام مناسبتی با اتخاذ تدابیری اصولی بازار را تنظیم و از هرگونه سوءاستفاده و سودجویی ممانعت کنند.یک شهروند دیگر هم در این باره گفت: اعلام کالابرگ قند و شکر برای تنظیم بازار در ایامی که احساس می شود قیمت های بازار در نوسان است مسکنی موقتی است؛ باید فکر اساسی شود.وی افزود: نوسان قیمت ها زمینه سودجویی را برای افراد متخلف فراهم می کند و تا زمانی که این رویه در کشور ادامه داشته باشد این سودجویی و تخلف ها ادامه خواهد یافت.

یک کارشناس علوم اقتصادی در این باره به خراسان گفت: شکر از جمله کالاهایی است که همواره با نوسان قیمت بورس، افزایش قیمت می‌یابد به طوری که سال ۲۰۰۶ هر تن شکر از ۲۹۰دلار به ۴۲۰ دلار افزایش قیمت پیدا کرد و همچنان ادامه دارد.

«رضایی» اضافه کرد: از ابتدای امسال شکر از ۶۰۰ تومان به هزار و ۱۰۰تومان افزایش قیمت پیدا کرده است.یک دانشجو ضمن انتقاد از افزایش قیمت برخی موادغذایی در مشهد گفت: سازمان بازرگانی و اتحادیه های مرتبط و اصناف باید بر عرضه موادغذایی و خواربار به صورت محسوس و نامحسوس نظارت بیشتری داشته باشند و با شناسایی افراد متخلف و سودجو که منشاء نوسان قیمت هستند، آنان را به مجازات برسانند.وی خطاب به مسئولان امر افزود: حقوق اقشار کارگر و کارمند باید براساس تورم در جامعه افزایش پیدا کند.

یک شهروند دیگر هم گفت: همه ساله میلیون ها زائر برای زیارت به شهر مقدس مشهد سفر می کنند.

بنابراین نوسان قیمت ها باعث اضطراب و نگرانی مردم جامعه می شود.آذری فر افزود: قیمت قند و شکر در یک ماه گذشته دائم در حال تغییر بوده و در حال حاضر هم رو به افزایش است.

رئیس اتحادیه خواربار، لبنیات و سوپرمارکت های مشهد هم در این باره از توزیع ۲۰۰تن شکر و برنج اروگوئه در ۳۳ منطقه مشهد برای کنترل بازار خبر داد و گفت: در هر منطقه شهر مشهد ۵نفر توزیع کننده معتمد شناسایی شده اند و اقلام مذکور بین شهروندان در حال توزیع است.«محمد توانگر» افزود: توزیع شکر هر بسته یک کیلو و۲۰۰گرم ۷۰۰ تومان و برنج هر کیلو ۷۰۰تومان در مشهد در حال عرضه برای شهروندان است. وی گفت: پلاکارد توزیع اقلام شکر و برنج خارجی با هدف تنظیم بازار در مغازه عاملان توزیع نصب شده است.وی با اشاره به این که تاکنون ۱۰۱ تن شکر و ۷۲ تن برنج خارجی در سطح شهر مشهد توزیع شده است، گفت: توزیع شکر با قیمت ۲۶۴ تومان هم با کالابرگ در مشهد آغاز شده است. وی از افزایش قیمت قند، شکر، آب نبات و نبات خبر داد و افزود: باید افزایش قیمت ها کارشناسی و ریشه یابی شود.معاون نظارت سازمان بازرگانی استان خراسان رضوی در این باره به خراسان گفت: قیمت قند و شکر در بازارهای جهانی از ابتدای سال جاری بیش از ۱۰۰درصد افزایش داشته است؛ به طوری که در حال حاضر قیمت هر تن شکر به ۷۰۰دلار رسیده است.علی غفوری مقدم قیمت کنونی شکر را در طول ۱۰سال گذشته بی سابقه اعلام کرد و افزود: با توجه به شروع فصل برداشت چغندرقند از اوایل آبان ماه سال جاری و افزایش قیمت خرید آن توسط واحدهای تولیدی از ۵هزار ریال به ۶هزار و ۲۰۰ ریال در هر کیلو و در کنار آن افزایش قیمت دیگر هزینه های تولید در سال جاری، واحدهای تولیدی اقدام به افزایش قیمت شکر کرده اند. وی اضافه کرد: نظارت مستمر بر شبکه توزیع قند و شکر، اعلام کالابرگ قند و شکر، اعلام سهمیه شکر تنظیم بازار به میزان ۷۶۰ تن با قیمت هر کیلو ۷۰۰تومان به ازای هر بسته یک کیلو و ۲۰۰ گرم و همچنین توزیع سهمیه قند و شکر برای هیئت های مذهبی با قیمت هر کیلو ۶هزار و ۵۰۰ریال از اقدامات انجام شده توسط این سازمان به شمار می رود.

خراسان

هیچ نظری موجود نیست: