مطا لب درج شده نظر **خراسان در تصو یر** نمی باشد

آرشیو خراسان در تصویر

دوشنبه، دی ۲۱، ۱۳۸۸

افزایش پرشتاب قیمت آهن در مشهد!

یزدان پناه

مشهد

اقتصاد گزارش در حالی که گزارش ها از بازار مسکن حاکی از رکود ساخت و ساز است اما بازار آهن آلات به سمت شرایط بحرانی پیش می رود و نوسانات قیمت و به خصوص روند افزایش قیمت تیرآهن در این بازار شدت گرفته است.

این در حالی است که بازار آهن آلات به عنوان یکی از مهم ترین اجزای ساخت و سازها که سهم به سزایی هم در قیمت تمام شده ساختمان دارد، همواره و به دلایل مختلف دچار نوسانات قیمتی است که حاصل آن متضرر شدن عده ای بر اثر تغییر ناگهانی و شدید قیمت ها و از طرفی انباشته شدن ثروت های بادآورده در جیب های پرناشدنی عده ای دیگر است. اوایل هفته جاری رئیس اتحادیه کشوری فروشندگان آهن و فولاد اعلام کرد: قیمت آهن در بازار جهانی با افزایش ۱۲ درصدی روبه رو بوده است.

«محمد آزاد» دلیل این افزایش قیمت را، رشد ۶۷ درصدی سهم بودجه عمرانی کشور نسبت به سال گذشته عنوان کرد و گفت: با رشد این بودجه توسعه ساخت و ساز را در کشور شاهد خواهیم بود و قیمت انواع آهن آلات در سال آینده افزایش خواهد یافت.مشاهدات خبرنگار ما از بازار آهن فروشان مشهد هم حاکی است که قیمت هر شاخه تیرآهن بین ۲۰تا۳۵هزار تومان طی یک هفته گذشته افزایش یافته است. به طور مثال در حالی که هر شاخه تیرآهن ۱۴، ۱۶و ۱۸ سه شنبه هفته گذشته به ترتیب 98، 122 و 141هزار تومان قیمت داشت اما این مقادیر روز گذشته به118،145 و175هزار تومان افزایش یافته است.خاطرنشان می شود قیمت این تیرآهن ها در تابستان سال جاری به ۱71،۱25 و ۱۸۵ هزار تومان هم رسید اما به تدریج کاهش یافت. بر همین اساس و به گفته فروشندگان آهن آلات، قیمت هر کیلو میلگرد و ورق هم ۲۰تومان افزایش یافته است.این افزایش قیمت ها را در حالی شاهد هستیم که به گفته رئیس اتحادیه فروشندگان آهن آلات کشور، در ۹ماهه اخیر حدود ۵/۷ میلیون تن آهن و فولاد از کشور چین به ایران وارد شده است که با ادامه این روند تا انتهای سال حتی بیشتر از نیاز کشور هم واردات انجام خواهد شد.

در همین حال اظهارنظرها درباره دلایل این افزایش قیمت ها متفاوت است. «کاویانی» یکی از آهن فروشان مشهدی در این باره به خبرنگار ما می گوید: این نوسانات قیمت در بازار آهن تنها و تنها نتیجه حضور دلالان و بورس بازان است. وی اضافه می کند: من به شما اطمینان می دهم در بازار هیچ اتفاقی نیفتاده است که نتیجه آن افزایش قیمت ها باشد اما تاجران بزرگ این محصول با بالا و پایین بردن قیمت آن به دنبال سودهای هنگفت هستند.این فروشنده می افزاید: این تجار قیمت ها را پایین می آورند تا خودشان اقدام به خرید آهن کنند و پس از آن با ترفندهای گوناگون قیمت ها را افزایش می دهند و کالای خود را با سود هنگفت می فروشند.یکی دیگر از آهن فروشان مشهد هم با مقایسه وضعیت فروش آهن در هفته جاری نسبت به هفته قبل می گوید: قبل از افزایش قیمت های اخیر، هر روز ۳۰۰تا۴۰۰ شاخه آهن در بازار آهن فروشان به فروش می رسید اما این میزان هم اکنون به حدود یک صد شاخه و حتی کمتر رسیده است.

«موسی عنبرانی» اعتقاد دارد: سود این افزایش قیمت ها به جیب کسانی می رود که آهن آلات خود را در انبارها نگه داشته اند تا در چنین روزهایی بفروشند.

وی می افزاید: در چنین شرایطی هیچ یک از عمده فروشان آهن خود را نمی فروشند و در نتیجه بازار از این کالا خالی و باعث بر هم خوردن سیستم عرضه و تقاضا می شود.«قلی پور» از دیگر فروشندگان آهن آلات مشهد است که در بیان علت افزایش قیمت ها، موضوع کاهش تولید را مطرح می کند.وی می افزاید: برای کالایی مانند آهن حتی بورس هم نمی تواند مرجع مناسبی برای تعیین قیمت باشد و هر کس آهن بیشتری دارد قیمت ها را هم تعیین می کند. وی در عین حال می گوید: شواهد حاکی از آن است که قیمت آهن در ماه آینده ارزان تر خواهد شد.

«قلی پور» معتقد است: پیش از موج کاهش قیمت ها تقاضا برای آهن آلات در بازار کم بود و اکنون نیز با توجه به رکود ساخت و ساز، تقاضا کمتر شده است. به گفته این فروشنده کسانی که در انبارهای خود آهن دارند از ترس آن که مبادا مجبور شوند با قیمت بالاتری این محصول را خریداری کنند، از فروش آن خودداری می کنند.

در همین حال دبیر انجمن انبوه سازان مسکن و ساختمان استان هم در گفت وگو با خبرنگار ما، با اشاره به ادامه روند رکود در ساخت و ساز و نیز افزایش قیمت آهن آلات می گوید: اگر قرار باشد با اعطای تسهیلات بانکی روند ساخت و ساز تغییر کند، جهش بسیار بالایی را در بازار مسکن شاهد خواهیم بود.«غلامعلی ثنایی» تصریح می کند: با توجه به سیاست های نادرست در حوزه مسکن متاسفانه هنوز تغییراتی را در این حوزه شاهد نبوده ایم.وی یکی از دلایل افزایش قیمت ها را حرف و حدیث ها درباره افزایش قیمت حامل های انرژی می داند و می گوید: وقتی بازار بوی تغییرات را بشنود تغییرات را آغاز می کند!

دکتر «محمدرضا توکلی زاده» استاد دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد هم تولید اسکلت های فلزی ساختمان ها را یکی از علل افزایش قیمت ها می داند و می گوید: بسیاری از انبوه سازان با خرید عمده آهن نسبت به ساخت اسکلت ساختمان اقدام و مراحل نازک کاری را منوط به خروج بازار از حالت رکود کرده اند.

خراسان

هیچ نظری موجود نیست: