مطا لب درج شده نظر **خراسان در تصو یر** نمی باشد

آرشیو خراسان در تصویر

جمعه، تیر ۰۲، ۱۳۹۱

«فرخد» ديگر نمي خندد!

***آلودگي هوا در روستا***
روستا را به پاکي هوا و زلالي آب مي شناسند، هرکس مي خواهد نفسي فرو برد که ممد حيات باشد و چنان برآورد که مفرح ذات، راهي روستا مي شود... آدمي با شنيدن نام روستا ياد پاکي هوا مي افتد اما... اما هميشه اين گونه نيست از جمله روستاي فرخد؛ دود، بوي بد، گرد و غبار و کم آبي گوشه اي از گلايه هاي اهالي روستاي فرخد از توابع شهرستان مشهد است که ما را براي تهيه گزارش راهي اين روستا مي کند.روستايي که در کيلومتر ۹ جاده مشهد-کلات و در حوالي جاده سيمان قرار گرفته است، با ورود به جاده کلات و پس از پيمودن مسيري ۱۵دقيقه اي تابلوي روستاي فرخد در کنار جاده حکايت از رسيدن به مقصد دارد، هوا پر از گرد و غبار است و بوي بد مشام را آزار مي دهد اما چاره اي نيست جز تحمل، از خودرو پياده مي شوم و سراغ دهيار روستا را مي گيرم.
روستايي با ۷۰هزار نفر جمعيت
گرد و غبار غليظي همراه با بوي نامطبوع باعث سرفه مي شود. به سمت دهياري حرکت مي کنم.آقاي علي اصغر قليچ دهيار روستا مي گويد: روستاي فرخد با ۷هزار نفر جمعيت و يک هزارو۴۰۰خانوار يکي از بزرگ ترين روستاهاي نزديک به شهر مشهد است.
هواي بسيار آلوده روستا
وي مي افزايد: روستاي ما از نظر امکانات برق، گاز و تلفن مشکلي ندارد و داراي راه آسفالت و دو خط اتوبوس نيز هست ولي مشکلي بسيار بزرگ دارد که زندگي و حتي کشاورزي ما را با خطر مواجه کرده است.
قليچ اضافه مي کند:هواي اين روستا به دليل وجود چند کارخانه از جمله آسفالت، بتون سازي، کشتارگاه مرغ و سنگ بري پر از گرد و غبار و ذرات معلق در هوا و بسيار آلوده است.
او مي گويد: گرد و خاک غليظ ناشي از سنگ بري و دود ناشي از کارخانه آسفالت فرصت تنفس هواي پاک را به اهالي نمي دهد و بسياري از اهالي به خصوص کودکان با اين اوضاع در آينده دچار مشکلات ريوي خواهند شد.
وجود دود غليظ و گرد و خاک و ذرات شني
دهيار اين روستا با دست زميني که با لايه اي از گرد و خاک سفيد پوشيده شده را نشان مي دهد و مي افزايد: ببينيد رنگ خاک سفيد شده است، اين گرد و خاک همين طور که اين جا بر زمين نشسته است همراه با باد به داخل خانه هاي اهالي روستا نيز وارد مي شود و تمام وسايل و زندگي آنان را پر از گرد سنگ و ذرات دود ناشي از کوره توليد آسفالت مي کند.گرد و خاک شديد و غليظ در هوا که به وسيله باد به هر طرف مي رود داخل تمام خانه ها و همين طور بر روي درختان روستا مشاهده مي شود که گواهي بر تصديق صحبت هاي قليچ است.
نمي دانيم بخنديم يا گريه کنيم
در حال صحبت هستيم که خودرويي از راه مي رسد و مردي کهنسال از خودرو پياده مي شود و به سمت ما مي آيد و به گرمي دستم را مي فشارد. قليچ او را يکي از اعضاي شوراي روستا معرفي مي کند.
بوي بد کشتارگاه مرغ
او مي گويد: به غير از گرد و غبار که باعث سختي تنفس و آلودگي هوا شده و محصولات مان را در بعضي از زمين ها خشک مي کند، بوي بد کشتارگاه مرغ که در کنار روستا قرار دارد به خصوص در شب امانمان را بريده است.او مي افزايد: اکنون اين بويي را که شما احساس مي کنيد شايد ۱۰درصد بوي بدي که شب ها از کوره کشتارگاه مرغ به دليل سوزاندن پر و باقي مانده مرغ هاي کشته شده ايجاد مي شود، نيست.
دودکش بزرگ و دود غليظ
وي از ما دعوت مي کند که سوار خودرو شده و به روي تپه اي در مقابل روستا برويم تا از آن مکان هم روستا و هم موقعيت قرار گرفتن کارخانه ها و کشتارگاه مرغ را مشاهده کنيم، سوار خودرو شده و به سمت تپه اي که منبع آب نيز بر روي آن قرار گرفته است، حرکت مي کنيم.
در راه از دور دو دودکش بزرگ که از آن دود غليظي خارج مي شود همراه با بوي قير توجه ام را به خود جلب مي کند، قليچ درباره اين دود غليظ مي گويد: اين دود مربوط به دودکش کارخانه آسفالت شهرداري مشهد است که آسفالت خيابان هاي مشهد را از توليد اين کارخانه تامين مي کنند ولي دودش به چشم اهالي روستا مي رود.
در همان حال که از تپه با خودرو بالا مي رويم آپارتمان هاي بسيار زيادي رديف به رديف در کنار هم از دور نمايان مي شود مي پرسم اين آپارتمان ها متعلق به کيست؟ که در پاسخ مي گويند: آن جا شهرک جديد مهرگان است که مسکن هاي مهر در  آن قرار دارد، با خود مي انديشم با وجود اين همه آلودگي و کمبود آب با واگذار شدن اين آپارتمان ها و مستقر شدن خانواده ها چه وضعيتي پيش خواهد آمد!
باد شديد همراه با دود چشمانم را مي سوزاند
با رسيدن به بالاي تپه از خودرو پياده مي شوم. باد شديدي که با خود دود را به ارمغان آورده است چشمانم را مي سوزاند و همراه آن بويي بسيار آزاردهنده فضايي طاقت فرسا را به وجود آورده است.
به اطراف که نظر مي کنم از سه کارخانه اي که مشرف به روستا هستند دود و گرد و غبار غليظي به هوا بلند شده و به وسيله باد به سمت روستا مي رود.در همين حال عضو شورا به آلودگي هاي هواي روستا اشاره مي کند و مي گويد: علاوه بر آلودگي هوا مجبوريم در حين کار و يا استراحت بوي بد را هم تحمل کنيم.وي تصريح مي کند: برخي از اهالي روستا به بيماري هاي تنفسي دچار شده اند.او مي افزايد: به سازمان محيط زيست مراجعه کرده ايم کارشناسان اين سازمان به روستا مراجعه کرده و آزمايش گرفته و هوا را ناسالم اعلام کرده اند و ما هم با توجه به همين موضوع به شهرداري مراجعه و درخواست تعطيلي و جابه جايي کارخانه آسفالت و سنگ بري را کرده ايم ولي به اين درخواست ها توجهي نشده است.
تاکنون پاسخ گو نبوده اند
قليچ صحبت هاي عضو شوراي روستا را تاييد مي کند و مي گويد:  به عنوان دهيار تلاش مي کنم که مشکل را به مسئولان اطلاع دهم ولي تاکنون هيچ دستگاه و نهادي پاسخ گو نبوده است در حالي که روستاي ما با شهر مشهد فاصله زيادي ندارد و در مکاني هم قرار نداريم که مسئولان نتوانند به اين روستا سري بزنند و هواي آلوده آن را از نزديک مشاهده کنند.
آب روستا بسيار کم شده است
وي منبع آب شرب روستا را نشان مي دهد و مي افزايد: اين منبع آب تامين کننده آب ۸ روستا است که تا چندي پيش آب اين روستاها را به خوبي تامين مي کرد ولي چند وقتي است که با اتصال انشعابي به کارخانه بتون سازي آب روستا بسيار کم شده است و بعضي اوقات نيز حتي قطع مي شود. قليچ اضافه مي کند: چرا آب آشاميدني و شرب را براي بتن سازي استفاده مي کنند؟
او در ادامه مي گويد: حال من نمي دانم که با واگذاري آپارتمان هاي مسکن مهر در شهرک مهرگان سرنوشت تامين آب روستا چه خواهد شد زيرا احتمالاً از همين منبع آب مي خواهند آب شهرک را تامين کنند.

 نويسنده: گروه جامعه خراسان

هیچ نظری موجود نیست: