مطا لب درج شده نظر **خراسان در تصو یر** نمی باشد

آرشیو خراسان در تصویر

شنبه، مهر ۱۱، ۱۳۸۸

بی مهری به سرویس مدارس پس از گذشت ۱۰روز از ماه مهر

برخی از راننده ها نیز طرح جدید را به زیان خود می دانند و معتقدند کسر ۱۸درصد از حقوق راننده به ضرر راننده و به سود شرکت های تحت نظر تاکسی رانی است.

گروه جامعه-دغدغه، نگرانی، بلبشو، نبود نظم و سروسامان نداشتن سرویس های مدرسه همچنان گریبانگیر اولیاء دانش آموزان، مدیران مدارس و رانندگان و... است.امسال سرویس مدارس با اوضاع آشفته و نامناسبی روبه رو شده است و با گذشت حدود ۱۰روز از آغاز سال تحصیلی جدید متاسفانه وضعیت آن همچنان نابه سامان است.این روزها خانواده ها در نگرانی به سر می برند و وضعیت سرویس مدارس، نظم زندگی آن ها را به هم زده است.از سوی دیگر مدیران مدارس به دلیل مراجعه اولیا به مدارس همچنان با سردرگمی مواجه هستند.با توجه به وضعیت به وجود آمده، خبرنگاران خراسان ضمن بررسی حال و هوای سرویس های مدرسه، پای صحبت اولیا، مربیان و مسئولان امر نشستند که با هم می خوانیم:

ازدحام دانش آموزان در برخی سرویس ها
هنوز... ساعات ابتدایی صبح است و کم کم دانش آموزان مدارس برای حضور در کلاس درس راهی مدارس می شوند. یک دستگاه خودروی سواری را می بینم که جلوی یکی از دبستان های واقع در خیابان شهیدمفتح مشهد توقف می کند. به محض باز شدن «در» آن ۷تا۸ کودک قد و نیم قد با شادمانی زایدالوصفی از خودرو پایین می پرند. به فاصله چند متر دیگر دو خودرو (پراید و پیکان) متوقف می شوند که هر یک ۶تا۷ دانش آموز مقطع ابتدایی را با خود حمل می کند. بقیه بچه ها یا با خودروی والدین و یا پیاده یا با اتوبوس سر می رسند...
یک مینی بوس و دیگر هیچ
دبستان دخترانه ای را در همان حوالی زیر نظر می گیرم. دختران دانش آموز با لباس های «یک شکل» و کیف به دست مقابل این مدرسه واقع در ناحیه۵ آموزش و پرورش حضور دارند و یکی یکی داخل مدرسه می شوند. مینی بوس مقابل این مدرسه متوقف می شود و بچه ها یکی یکی از آن پیاده می شوند. به جز این خودرو، از خودروی دیگری اثری نیست و تعدادی از بچه ها را می بینم که به همراه والدین خود به مدرسه آمده اند.
۶دانش آموز مقطع راهنمایی در یک پراید!
نزدیک ظهر در یکی از مدارس راهنمایی دخترانه، ۲سرویس مدرسه(هر دو پراید) را می بینم که در خیابان شهید قرنی دانش آموزان مقطع راهنمایی را سوار کرده اند. یکی از این خودروها ۲دانش آموز را روی صندلی جلو و ۴نفر دیگر را بر صندلی عقب جای داده و دیگری تنها یک نفر را در صندلی جلو قرار داده و ۴نفر نیز بر روی صندلی عقب نشسته اند. راننده هر دو خودرو خانم هستند و یکی از آن ها در حالی که با تلفن همراه صحبت می کند به رانندگی هم مشغول است!
گلایه والدین...
به سراغ تعدادی از والدین دانش آموزان می روم. برخی از آن ها که گلایه هایی از سرویس مدارس دارند از برخی بلاتکلیفی ها گلایه مندند. مادر یکی از دانش آموزان می گوید: به ما گفته اند تا روشن شدن تکلیف سرویس مدارس، باید خودتان فرزندانتان را به مدرسه ببرید و بیاورید! نجاتیان می افزاید: مسئولان مدرسه هیچ مسئولیتی را در قبال سرویس مدارس برعهده نمی گیرند و تلفن آن ها را به ما داده و گفته اند خودتان برای هزینه ها به توافق برسید. ما هم تماس گرفتیم اما آقایی که گوشی را برداشت به من گفت: به علت آن که راننده کم داریم فقط مسیرهای نزدیک را خدمات می دهیم. وی گفت: به ما گفته شده تا مسافت ۳کیلومتر برای ۹ ماه ۱۸۰هزار تومان باید بپردازید اما از این مسافت بیشتر را باید به ازای هر کیلومتر ۳هزار تومان بیشتر پول بدهید تا برای ما صرفه اقتصادی داشته باشد.وی می گوید: مسئول مربوطه می گوید: چون مسیر شما کمی انحرافی است ما باید صبر کنیم تا اگر متقاضی دیگری بود، به مسیر شما خدمت رسانی انجام شود و تا آن موقع خودتان باید رفت و برگشت دانش آموز را تقبل کنید.
مشت، نمونه خروار
پدر یکی از دانش آموزان دبستانی واقع در چهارراه بیسیم(جهاد۵) نیز در گفت وگو با خبرنگار ما از بلاتکلیفی های موجود گله می کند و می گوید: متاسفانه امسال آموزش و پرورش استان قراردادی با یک شرکت خدماتی امضاء کرده که به هیچ وجه توانایی انجام سرویس دهی را ندارد و الان حدود ۱۰۰نفر از والدین این دبستان سرگردان هستیم.«نیکویی» می افزاید: بارها به آقایان مسئول شرکت مراجعه کرده ایم و هیچ پاسخی نگرفته ایم و هر روز سرویس دهی به فردا موکول شده است و تا الان که ۷روز از آغاز سال تحصیلی می گذرد همچنان نتیجه ای نگرفته ایم. وی خاطرنشان می کند: مسئولان آموزش و پرورش هم متاسفانه پاسخ روشنی به ما نمی دهند و ما در این بلاتکلیفی رها شده ایم و ما تنها نمونه ای از هزاران خانواده دانش آموزان متقاضی هستیم.
حرکت مینی بوس مدارس با سرعت حیرت آور!
در هنگام بازگشت با خودروی روزنامه یک مینی بوس سرویس مدرسه را می بینم که با سرعت از کنارمان عبور می کند. نکته جالب آن که وقتی این خودرو را در خیابان ها تعقیب می کنیم با سرعت ۹۰ کیلومتر هم به گرد این مینی بوس نمی رسیم و سرانجام با استفاده از ترافیکی که اتفاق می افتد پشت چراغ قرمز کنار مینی بوس توقف می کنیم. حدود ۱۷ دانش آموز دبستانی در این مینی بوس سوار هستند و نکته تاسف آور این است که هنگام حرکت مینی بوس تعدادی از کودکان سرودست های خود را از مینی بوس بیرون آورده اند و با این وضعیت باید هر لحظه منتظر اتفاقات ناگوار بود.
باز هم گلایه
بسیاری از والدین دانش آموزان از تاخیر در راه اندازی سرویس مدارس مشهد انتقاد کردند.در حالی که مسئولان تاکسی رانی مشهد ، آموزش و پرورش و راهنمایی و رانندگی استان در مراسم و برنامه های مختلف از سامان دهی سرویس مدارس سخن گفتند اما هم اکنون که حدود ۱۰روز از مهر می گذرد هنوز از ارائه خدمات توسط سرویس های سامان دهی شده مدارس خبری نیست و والدین بسیاری از دانش آموزان در تماس های تلفنی و حضوری از این تاخیر انتقاد کردند.یکی از والدین می گوید: به عنوان ولی یک دانش آموز با اجرا شدن طرح جدید سرویس مدارس امیدوار به سامان دهی سرویس ها بوده ام ولی با وجود افزایش هزینه سرویس مدارس از همان ابتدا شاهد بی نظمی و تاخیر در اجرای طرح هستیم. غفاری اضافه می کند: با این طرح مردم سرگردان شده اند و پس از یک هفته خود پدر و مادرها دانش آموزان را به مدرسه می برند و یا آن ها را باز می گردانند.وی با اشاره به وجود ترافیک در شهر مشهد می گوید: انتقال دانش آموزان به مدرسه و منزل با خودروی شخصی باعث افزایش ترافیک و آلودگی هوا شده است.مادر یکی دیگر از دانش آموزان نیز با اشاره به فلسفه انتخاب سرویس مدرسه برای انتقال دانش آموزان به مدرسه می گوید: به علت این که شاغل هستم و نمی توانم همراه فرزندم از منزل تا مدرسه و برعکس باشم، سرویس مدرسه گرفته ام، مدرسه هم قبل از مهرماه مبلغ ۲۰۰هزار تومان طی یک فقره چک از ما دریافت کرده است ولی پس از یک هفته، هنوز از سرویس ها خبری نیست.عرفانیان می افزاید: هر وقت که به مدرسه مراجعه کرده ام و علت را جویا شده ام، مسئولان مدرسه گفته اند یا راننده نداریم و یا تاکسی رانی باید راننده به مدرسه اختصاص دهد و...
حرف دل راننده ها
این در حالی است که برخی از راننده ها نیز طرح جدید را به زیان خود می دانند و معتقدند کسر ۱۸درصد از حقوق راننده به ضرر راننده و به سود شرکت های تحت نظر تاکسی رانی است.یکی از راننده ها با بیان این که سال گذشته به دلیل رفتار مطابق با ارزش های اسلامی و دقت در کار به عنوان راننده نمونه شناخته شده ام، می گوید: با طرح جدید و سخت گیری های بیش از حد و از سوی دیگر کسر ۱۸درصد از حقوق راننده ها انگیزه خود را برای ارائه خدمات مناسب به دانش آموزان از دست داده ایم وی که نخواست نامش ذکر شود می افزاید: اگر هزینه سرویس مدرسه برای والدین سنگین است، از راننده ها نیز ۱۸درصد به نفع آموزش و پرورش، تاکسی رانی و شرکت ها کسر می کنند، در حالی که نظارت بر سرویس های مدارس فقط به شرکت ها واگذار شده است و این عادلانه نیست که با افزایش هزینه سرویس تعداد دانش آموزان متقاضی سرویس کاهش یابد و وضعیت رانندگان مشخص نباشد.وی ادامه می دهد: البته تا الان که یک هفته از مهر می گذرد هنوز به برخی رانندگان هیچ سرویسی واگذار نشده است.
مقرون به صرفه نیست
برخی کارشناسان در گفت وگو با ما از موفق نبودن طرح ساماندهی سرویس های مدارس سخن می گویند و به عوامل موثر در اجرای موفق طرح اشاره می کنند. رضا اسماعیلی با اشاره به نامه نگاری ها و حضور در جلسات مختلف با مسئولان استانداری و شهرداری می گوید: سرویس دهی با خودروهای کم ظرفیت (سواری) برای رانندگان مقرون به صرفه نیست و از آنجا که تعرفه نرخ آژانس های درون شهری بسیار پایین است در صورت افزایش نرخ سرویس مدارس در سال تحصیلی۸۹-۸۸ اولیا ترجیح می دهند برای سرویس دهی از تاکسی تلفنی که فاقد هر گونه منع قانونی است استفاده کنند و با در نظر گرفتن حذف هزینه ایام تعطیل، اختصاصی بودن سرویس و تلف نشدن وقت در مسیر دیگر دانش آموزان مقرون تر نیز خواهد بود که دراین صورت یکی از دلایل شکست طرح سامان دهی محسوب می شود.وی می افزاید: شرکت های گزینش شده توسط تاکسی رانی برای سامان دهی سرویس مدارس، بی شک باید با روش آزمون و خطا فعالیت کنند که خود تاکسی رانی با آن همه امکانات و قوانین بازدارنده و اهرم های قانونی که در اختیار داشت در دو سال گذشته با این روش حتی از موفقیت نسبی هم برخوردار نبود که این دلیل دیگری بر موفق نبودن طرح سامان دهی توسط شرکت های کم تجربه در سال تحصیلی است.وی با بیان این که خودروهای ون که از سال جاری به ناوگان حمل و نقل مشهد پیوسته، بهترین گزینه در اجرای این سامان دهی خواهد بود می گوید: اما با توجه به قسطی بودن خودرو و استقبال نکردن مردم در ساعات خروج از سرویس به عنوان مسافربر شهری نیاز مادی رانندگان رفع نخواهد شد و در صورت استقبال مردم در جابه جایی درون شهری، رانندگان باشگردهای خاصی شانه از بار مسئولیت سرویس مدارس تهی می کنند.اسماعیلی ادامه می دهد: با این حال، اجرای موفق طرح سامان دهی سرویس یکپارچه مدارس با خودروهای ون، مستلزم مدیریتی واحد، مجرب و مستعد است که برای ساعات خارج از سرویس و ایام تعطیلات تابستان و نوروز، اهداف اجرایی ابتکاری را با هدف واقعی با کمترین خطا، در خور پایتخت معنوی ایران اجرا کند.وی با تاکید بر این موضوع که می توان از خانواده اقشار نیازمند جامعه از جمله افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی، کمیته امداد و بنیادشهید استفاده کرد،می گوید: با در اختیار گذاردن وام خوداشتغالی دغدغه مسئولان، اولیا و رانندگان نیز برطرف می شود.اسماعیلی ادامه می دهد: اشتغال زایی موثر و نوین شهری به گونه ای باید طراحی شود که موجب تداخل و مزاحمت در فعالیت های تاکسی های سیار، تاکسی های سامان دهی، تاکسی های تلفنی و بی سیم نشود. ضمن این که رانندگان به دلیل مشکلات مادی و مناسب نبودن درآمد از بار مسئولیت سرویس مدارس شانه خالی نکنند که به این منظور با اجرای طرح ارائه سرویس رایگان، طرح امداد سرویس و طرح سرویس مجالس در خارج از ساعات سرویس مدرسه برای ساماندهی ناوگان خودروهای ون می توان گام برداشت.
آموزش و پرورش همکاری نمی کند
رئیس اتحادیه اتوبار و خدمات شهری مشهد نیز درباره اجرای طرح سامان دهی سرویس مدارس انتقاداتی دارد.محمدرضا یوسف پورسیفی می گوید: با این که در آیین نامه اجرایی سرویس مدارس استفاده از اتوبوس و مینی بوس برای سرویس دهی به مدارس منعی ندارد و آموزشگاه های متقاضی می توانند با شرکت های دارای صلاحیت قرارداد منعقد کنند اما آموزش و پرورش خراسان رضوی از همکاری با این اتحادیه دریغ می کند.وی می افزاید: این اتحادیه با هماهنگی با کمیسیون حمل و نقل شورای شهر و سازمان اتوبوس رانی مشهد ۳۵واحد صنفی اتوبوس و مینی بوس را به آموزش و پرورش شهر مشهد معرفی کرده است ولی انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش فعالیت خودروهای این اتحادیه را منوط به فعالیت تحت نظر شرکت های (خودروهای سواری) سامان دهی سرویس مدارس می داند.وی با بیان این که ارائه سرویس مدرسه با اتوبوس و مینی بوس مقرون به صرفه تر است و سال های گذشته این امر ثابت شده است می گوید: با شرط آموزش و پرورش هیچ درصدی به اتحادیه صنف اتوبار تعلق نمی گیرد و سود آن را فقط شرکت های خودروهای سواری سرویس مدارس می برند.
مدارس همکاری نکردند
کارشناس مسئول انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش خراسان رضوی نیز به سوالات ما درباره تاخیر در راه اندازی سرویس مدارس، هزینه هر سرویس و رعایت نشدن استانداردها در برخی سرویس ها و انتقاد رئیس اتحادیه صنف اتوبار مشهد پاسخ می دهد. سعید محمود پورسرابی با تایید وجود تاخیر در سرویس دهی برخی مدارس شهر مشهد می گوید: ۴۵روز قبل از بازگشایی مدارس، سرویس ها معرفی شدند ولی متاسفانه برخی از مدارس در زمان مقرر نسبت به اجرای بخشنامه آموزش و پرورش همکاری مطلوب وهماهنگی های لازم را انجام ندادند.وی می افزاید: البته سربازرس های سرویس هر ناحیه در صورت مشاهده یا گزارش هر مشکلی در این باره برای رفع آن اقدام می کنند.وی سامان دهی سرویس مدارس را با هدف استانداردسازی سرویس و نحوه سرویس دهی بیان می کند و می گوید: سال های گذشته راننده ها با هر نوع خودرو و با ظرفیت های غیرمجاز اقدام به سرویس دهی می کردند که علاوه بر وارد آمدن لطمات روحی، در تصادفات جان چندین دانش آموز تهدید می شد ولی امسال اگر چه با استانداردسازی هزینه ها افزایش یافته است ولی امنیت جسم و جان دانش آموزان بیش از پیش مورد توجه مسئولان است و این راننده و شرکت هستند که باید پاسخ گو باشند.وی با بیان این که خانواده هایی که توانایی پرداخت هزینه را ندارند، لازم نیست از این نوع خدمت استفاده کنند، می گوید: خدمات دیگری نیز در سطح شهر وجود دارد که عده ای از محرومان از آن بهره مند نیستند.وی با بیان این که سال های گذشته مدیران مدرسه ۲۰تا۲۵ درصد هزینه سرویس مدارس را شخصا دریافت می کردند، می گوید: امسال بحث مالی کاملا شفاف است و هزینه دقیق سرویس مدرسه با ذکر فاصله آن به اطلاع اولیا می رسد و اولیا این هزینه را به حساب مدرسه واریز می کنند.وی در پاسخ به انتقاد برخی مسئولان مدارس غیرانتفاعی در خصوص تعیین هزینه ها توسط آموزش و پرورش می گوید: از دست دادن دانش آموز متقاضی مدرسه غیرانتفاعی بهانه است چرا که وظیفه این مدارس آموزش است.
برخورد با خودروهای غیراستاندارد
وی در پاسخ به این سوال مبنی بر این که برخی خودروهای فاقد استاندارد و بدون آرم و با تعداد سرنشین غیرمجاز مشغول سرویس دهی به دانش آموزان هستند، می گوید: پلیس و ۱۶ گشت بازرسی تاکسی رانی درسطح شهر با خودروهای فاقد استاندارد لازم برخورد می کنند حتی پلیس پلاک خودروهای غیرمجاز را برمی دارد.پورسرابی درباره استفاده از مینی بوس و اتوبوس شرکت های حمل ونقل و اتوبار می گوید: این شرکت ها در فراخوان ثبت نام حضور نیافته و روند معرفی و رتبه بندی را نیز طی نکرده اند ولی با این وجود به مدارسی که همانند سال های قبل متقاضی اتوبوس و مینی بوس بوده اند، گفته ایم رانندگان مورد نظر را با مدارک لازم تا ۲۷مردادماه برای دریافت مجوز تردد به اداره سرویس های تحت نظارت اتوبوس رانی مشهد معرفی کنند.
گشت های مشترک برای نظارت بر سرویس های مدارس
رئیس پلیس راهنمایی ورانندگی مشهد در گفت وگو با خبرنگار خراسان گفت: امسال تعامل خوبی با اتوبوس رانی و تاکسی رانی داشته ایم و در موضوع سرویس مدارس نیز، اضافه شدن تعدادی ون باعث کاهش ایاب و ذهاب دانش آموزان شده است.سرهنگ اسماعیلی افزود: تقویت گشت های مشترک بین تاکسی رانی، سازمان آموزش و پرورش و پلیس و کنترل سرویس های مدارس باعث ارائه خدمات بهتر به دانش آموزان می شود.
تجزیه و تحلیل تا پایان مهرماه
رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر مشهد نیز از تجزیه و تحلیل قیمت فاصله منزل تا مدرسه، رضایت مندی و سیستم سامان دهی تا پایان مهرماه خبر می دهد. مهندس جواد داوودآبادی می افزاید: سعی داریم تا با بررسی مشکلات و انتقادات و پیشنهادها نقاط ضعف سامان دهی سرویس مدارس را برطرف و در جهت افزایش رضایتمندی جامعه گام برداریم.
روزنامه خراسان

هیچ نظری موجود نیست: