مطا لب درج شده نظر **خراسان در تصو یر** نمی باشد

آرشیو خراسان در تصویر

یکشنبه، آبان ۱۷، ۱۳۸۸

20 شهر خراسان رضوي كتابخانه عمومي ندارد

حدود 20 شهر اين استان فاقد كتابخانه عمومي است.
به گزارش خبرگزاري فارس از مشهد، جواد سادات فاطمي امروز در نشست خبري به مناسبت هفدهمين دوره كتاب جمهوري اسلامي در مشهد اظهار داشت: البته در تمام شهرهاي استان كتابخانه وجود دارد كه در شهرهاي ياد شده، تحت مديريت اين نهاد نيست.
وي تعداد كتابخانه‌هاي عمومي استان را 95 باب، اعلام كرد و گفت: 25 باب از اين تعداد، در مشهد واقع است و البته 34 باب كتابخانه نيز در سطح استان وجود دارد كه به صورت مشاركتي (با همكاري شهرداري، فرد خير يا نهادي كه آن را اهدا كرده) اداره مي‌شوند.
وي در بخش ديگري تعداد كتاب‌هاي موجود در اين كتابخانه‌ها را يك ميليون و 93 هزار 272 جلد ذكر كرد و افزود: تعداد اعضاي كتابخانه‌هاي عمومي استان نيز 65 هزار و 19 نفر هستند.
فاطمي گفت: البته رقم يادشده شامل افرادي است كه امسال به عضويت كتابخانه‌هاي عمومي درآمده‌اند و با احتساب افرادي كه در سال‌هاي قبل به عضويت درآمده‌اند، آمار افزايش خواهد يافت.
وي زيربناي كتابخانه‌هاي عمومي استان را، 42 هزار و 516 مترمربع اعلام و افزود: نسبت به سال 86، 6 هزار متر مربع افزايش داشت كه اين افزايش موجب شد رتبه ما در سطح كشور از 29 به 28 كاهش يابد.
وي گفت: البته تا سال 90 موظف هستيم به ازاي هر صد نفر دو متر مربع بر فضاي كتابخانه‌هاي عمومي بيفزاييم و رقم يادشده در حال حاضر تنها 8/0 مترمربع است.
فاطمي در ادامه به توسعه عمراني كتابخانه‌هاي عمومي استان اشاره كرد و گفت: ظرف يك سال اخير موفق شديم، 2 هزار و 34 مترمربع بازسازي و 130 مترمربع افزايش فضاي كتابخانه‌اي در مشهد، افزايش فضاي كتابخانه‌اي به مساحت 180 مترمربع در مه‌ولات، 150 مترمربع در درگز و 250 مترمربع در بجستان را انجام دهيم.
وي افزود: همچنين 9 هزار 303 مترمربع زمين از خيران و به ويژه شهرداري‌ها براي اخداث كتابخانه عمومي دريافت كرديم.
فاطمي از محمدعلي مسروري به عنوان بزرگترين نيكوكار كتابخانه‌ساز استان ياد كرد و گفت: وي هم زمين و هم هزينه ساخت كتابخانه در شهريتان جوين را متقبل شده است.
وي با انتقاد از شهرداري مشهد در مورد اجرا نكردن قانون مصوب س‍‍ال‌ 83 كه بر اساس آن ش‍‍ه‍رد‌اري‍‍‌ه‍‍ا م‍وظف‌ ش‍ده‌ ‌ان‍د ن‍ي‍م‌ درص‍د در‌آم‍د خ‍ود ر‌ا ب‍ه‌ ك‍ت‍‍اب‍خ‍‍ان‍ه‌‌‌ه‍‍ا‌ي‌ ‌ع‍م‍وم‍‍ي‌ ب‍پ‍رد‌ازن‍د، گفت: بر اين اساس درآمد يك سال اخير شهرداري مشهد 4 هزار ميليارد ريال است كه سهم ما 20 ميليارد ريال است و هنوز رقمي از اين بابت دريافت نكرديم .
وي گفت: البته از 20 شهرداري كوچك استان كه به طور كامل اين قانون را اجرا كرده‌اند، تشكر مي‌كنيم.
مدير نهاد كتابخانه‌هاي عمومي خراسان رضوي درباره اختيار ساخت و ساز در اين نهاد گفت: تا پارسال استانداري اعتبارات عمراني را در اختيار اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي قرار مي داد، اما از امسال استانداري مبلغ يادشده را در اختيار سازمان مسكن و شهرسازي و ما از به طور مستقيم از اين طريق سازمان مسكن اقدام مي‌كنيم.
‌بر اساس مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي، ه‍ف‍ت‍ه‌ ك‍ت‍‍اب جمهوري اسلامي 24 ‌آب‍‍ان‌ ت‍‍ا ي‍ك‍م‌ ‌آذر است.
فارس
با کلیک کردن در اینجا می توانید به عکس های از کتابخانه های کشور های مختلف دنیا نظری بیندازید.

هیچ نظری موجود نیست: