مطا لب درج شده نظر **خراسان در تصو یر** نمی باشد

آرشیو خراسان در تصویر

جمعه، آبان ۲۷، ۱۳۹۰

تعطيل کردن «عقل»


پشت در اتاق رمالان! *** تعطيل کردن «عقل»

اصلي ترين عاملي که باعث شده خرافه گرايي در جامعه بيشتر شود تعطيل کردن «عقل» است و چون افراد در جامعه دچار شکست اجتماعي و اقتصادي مي شوند و با اين مسائل عقلاني برخورد نمي کنند به اين شيادان مراجعه مي کنند.

دور تا دور اتاق ۱۴متري دودزده، روي فرش نخ نماي اناري رنگ، منتظر نشسته اند، اضطراب در چهره برخي به خوبي پيداست. ياد جواني ام مي افتم آن زمان هم مثل حالا براي کنجکاوي به اين جور جاها مي رفتم ولي اغلب مشتريان رمالان را زنان سالخورده تشکيل مي دادند ولي اکنون اغلب جوان يا ميان سال هستند. تعداد زن و مرد هم تقريبا برابر است. شايد تغيير روش کار رمالان باعث تغيير نوع مشتريان هم شده است. آن زمان فقط دعاي مهر و محبت و باطل السحر و... مي دادند و آدرس اشياي گم شده را ولي حالا، وعده قبولي در کنکور و گشايش کار و ارتقاي پست هم مي دهند. ضمن آن که آن کتاب هاي کاغذ کاهي با خطوط عجيب و غريب به تدريج کنار گذاشته شد و به جاي آن «تاروت» و «فنگ شويي» و «اي چينگ» آمده. خلاصه آن که کلي حال مي کنند اين رمالان نسل امروز با قشر روشن فکر و تحصيل کرده مستأصل.

در همين افکار هستم که در اتاق باز مي شود و نفر بعدي به داخل خوانده مي شود. آن که نقش منشي را بازي مي کند، ظاهرا همسر آقاي رمال است. آن ها که وارد مي شوند يک خانم و آقاي جوان هستند که مي روند تا گير زندگي شان را بسپارند به دست يک پيرمرد بي سواد اما تيزهوش.

۲۰دقيقه بعد نوبت من است. وارد که مي شوم جا مي خورم. رمال هم که مرا مي بيند دست پاچه مي شود. بلافاصله به سال ها قبل باز مي گردم. آن زمان او يک فوق ديپلم بهداشت محيط بود و تلاش بسياري کرد تا در انتخابات شوراي شهر راي بياورد اما...

دعاي کارگشايي، بخت گشايي، مهر و محبت، سرکتاب، کف بيني و پيش گويي و... واژه هايي است که به يک موضوع اجتماعي تبديل شده،وقتي آن واژه ها را مي شنوي بلافاصله ياد فال بين ها و رمالان مي افتي.

تمايل برخي افراد به خرافه باعث شده فال بين ها و رمالان بازار پرسودي داشته باشند به طوري که با خبر مي شويم سال گذشته 7.5 ميليون ايراني به رمالان مراجعه کرده اند که از اين تعداد ۵ ميليون نفر تحصيل کرده بوده اند!

شکست در زندگي

کارشناسان وزارت بهداشت با اعلام اين آمار تاکيد مي کنند، اعتقاد به کف بيني و رمالي در بين تحصيل کرده کشور نفوذ کرده است.

«قيومي» کارشناس سلامت روان وزارت بهداشت در اين باره مي گويد: برخي رفتارهاي غلط ريشه در تربيت ناصحيح دوران کودکي دارد مثلا خانم خانه دار که خانه نامرتبي دارد و نحوه برقراري ارتباط با همسرش صحيح نيست مسلما در زندگي زناشويي دچار مشکل مي شود، اما به جاي اصلاح رويه خود براي حل مشکل به دعانويس مراجعه مي کند.

اين کارشناس اداره سلامت روان وزارت بهداشت در گفت وگو با فارس دليل مراجعه افراد تحصيل کرده به رمال ها را شکست آن ها مي داند و تاکيد مي کند: عواملي نظير تنبلي، تنهايي، ناراحتي هاي اعصاب و روان، ناتواني در برقراري رابطه با ديگران، نبود اعتماد به نفس، سستي در اعتقادات مذهبي و مهارت نداشتن در رفع مسائل و مشکلات موجب شده که افراد تحصيل کرده که در زندگي شکست خورده اند به رمالان و کف بين ها مراجعه کنند.

همچنين دکتر «آفرين رحيمي» مسئول طرح همايش ملي سطح روان کشور مي گويد: دراين طرح ملي با بررسي جمعيت ۱۵تا۶۵ سال مشاهده شد ۱۰درصد جمعيت کشور در طول يک سال گذشته به رمالان مراجعه کردند.

اين مسئول تأکيد مي کند: در اين مطالعه ملي ۳ هزار روان شناس در استان ها و شهرستان هاي کشور مشارکت داشته اند و ۸ هزار نفر مورد بررسي قرار گرفته اند. اين آمار به وضوح نشان مي دهد 7.5 ميليون نفر ايراني در سال گذشته به جادوگران مراجعه کرده اند که سه چهارم آن ها يعني بيش از ۵ ميليون نفرشان تحصيل کرده هستند.

ساز و کار رواني

فال گيري و طالع بيني اگرچه ممکن است در پژوهش هاي اجتماعي کمتر مورد توجه واقع شود اما بايد گفت يک واقعيت اجتماعي است و نمي توان آن را انکار کرد.

«بهادريان» جامعه شناس در اين باره به گزارشگر ما مي گويد: روش هاي متنوعي براي فال گيري ابداع شده و حتي از طريق اينترنت به آموزش فال گيري مي پردازند.

وي مي افزايد: اغلب از رواج فال گيري به عنوان نوعي کج رفتاري، شيادي يا کلاهبرداري نام برده مي شود در حالي که جامعه شناسان کمتر به بررسي رمالي پرداخته اند و شايد هنوز آن را با اهميت تلقي نمي کنند.

اين جامعه شناس تأکيد مي کند: عامل اصلي گرايش افراد تحصيل کرده به رمالان و فال بين ها ناتواني آنان در رفع مشکلات است با آن که اين افراد سعي بر مقاومت در پذيرش خرافه دارند اما وقتي که در رفع مشکلاتشان عاجز مي مانند به طرف رمالان و دعانويس ها کشيده مي شوند که اين امر شايد ناشي از گرايش هاي فطري انسان به متافيزيک باشد.

دکتر حسين راغفر آسيب شناس اجتماعي و استاد دانشگاه الزهرا در خصوص ارائه آمار مراجعه به رمالان به ما چنين مي گويد: وقتي ۱۰ درصد از افراد جامعه براي گشايش مشکلات خود به چنين افرادي مراجعه مي کنند اين مسئله نشانگر يأس، نااميدي و سرخوردگي اجتماعي است که در چند سال اخير به وجود آمده است.

اين آسيب شناس اجتماعي متذکر مي شود: افراد به تصور اين که با رجوع به رمال و فال بين مي توانند مشکلات خود را رفع کنند به آن ها مراجعه مي کنند در حالي که شاهد هستيم با مراجعه به رمالان بر مشکلات آن ها افزوده مي شود.

دکتر راغفر تأکيد مي کند: اگر اميد به آينده در جامعه کاهش يابد ظهور رمالي و فال بيني و حضور سودجويان از اين طريق در جامعه بيشتر مي شود و در واقع مراجعه به رمالان يک ساز و کار رواني محسوب مي شود که قطعا افراد با مراجعه به رمالان مورد سوء استفاده جنسي و مالي قرار مي گيرند.

اين استاد دانشگاه يادآور مي شود: اصلي ترين عاملي که باعث شده خرافه گرايي در جامعه بيشتر شود تعطيل کردن «عقل» است و چون افراد در جامعه دچار شکست اجتماعي و اقتصادي مي شوند و با اين مسائل عقلاني برخورد نمي کنند به اين شيادان مراجعه مي کنند.

اما کارشناسان به اقتصاد رمالي در کشور اشاره مي کنند و معتقدند: درآمد رمال هايي که کار و بارشان گرفته بسيار قابل توجه است به طوري که يک رمال معروف هر ماه بين ۴ تا ۶ ميليون تومان درآمد دارد و برخي از آن ها که شهرت کمتري دارند براي ويزيت اوليه خود بين ۲۵ تا ۷۵ هزار تومان و در مواقع ويژه نيز ۳۰۰ هزار تومان از مراجعه کنندگان دريافت مي کنند.

***

خراسان

نويسنده: مريم خديوي

هیچ نظری موجود نیست: